niedziela, 15 marca 2015

Chleb ziemniaczany

Przepis na chleb z ziemniaków i mąki gryczanej znalazłam jakiś czas temu w Bibliotece Poradnika Domowego. A że zawsze mam w pamięci wspaniały kaszubski chleb właśnie robiony na ziemniakach, to nie było możliwości, żebym go nie zrobiła. Co prawda chleb, który jadłam na Kaszubach (pewnie nie tylko tam taki pieką), był robiony z gotowanych ziemniaków, a nie surowych jak to jest w tym przepisie, ale nie szkodzi - ziemniak to w końcu ziemniak, i tak jest pyszny!
I nie myliłam się. Chleb wyszedł cudowny, odpowiednio wilgotny o niesamowitym smaku, który też zawdzięcza dodanej przeze mnie przyprawie. Musicie koniecznie go upiec :)



Chleb z ziemniaków i mąki gryczanej

danie: wegetariańskie, bezglutenowe

Składniki:
  • 1 kg ziemniaków
  • 200 g mąki gryczanej
  • 3 jajka
  • 100 ml kwaśniej śmietany
  • 4 łyżki mleka
  • 5 g drożdży suche
  • sól i cukier
  • tłuszcz do formy
  • przyprawy - u mnie suszone pomidory z czosnkiem niedźwiedzim
Przygotowanie:
  •  ziemniaki ścieramy na drobnych oczkach i odciskamy wodę
  •  do 4 łyżek ciepłego mleka dodajemy drożdże i szczyptę cukru- zostawiamy na ok 15-20 minut w ciepłym miejscu, żeby drożdże zaczęły pracować
  • do miski przekładamy starte ziemniaki, dodajemy mąkę, jajka, śmietanę, płaską łyżeczkę soli oraz drożdże i dokładnie mieszamy.
  • przekładamy do natłuszczonej foremki i ustawiamy w ciepłym miejscu do wyrośnięcia na około godzinę
 
  •  przed pieczeniem posypujemy ulubionymi ziołami 
  •  pieczemy przez ok. godzinę, do momentu aż chleb się zarumieni i będzie odstawał od formy
 



Chlebek przechowujemy w lodówce, możemy go jeść na zimno oraz po podgrzaniu.
Smacznego

4 komentarze: