poniedziałek, 7 września 2015

Ciasto dyniowe z jabłkami i gruszkami - upside down cake

   Czy to już koniec lata? Pogoda zmieniła się tak gwałtownie. Współczuję ludziom, którzy dopiero we wrześniu wyjechali na urlop...
My na poprawę humoru zjemy dziś ciasto dyniowe (choć tak naprawdę tej dyni w ogóle nie czuć) z jabłkami i gruszkami. Do tego gorąca kawa i można powoli szykować się na jesień, jak za oknem.
  


 Upside down cake - dyniowe z jabłkami i gruszkami

Składniki:
  • 3/4 szklanki puree z dyni 
  • 3-4 jabłka i gruszki (u mnie 1 duże jabłko i 2 średnie gruszki)
  • 2 jajka
  • 7 łyżek masła (roztopione) + 1 łyżka 
  • łyżeczka miodu
  • 1/3 szklanki gęstego jogurtu lub kefiru
  • 1/2 szklanki cukru
  • 1 i 1/2 szklanki mąki (może być mieszanina mąk bezglutenowych)
  • 2 łyżeczki proszku do pieczenia
  • 1 łyżeczka sody
  • 1 łyżeczka cynamonu
  • szczypta soli 
Sposób przygotowania:
  • Puree z dyni - obraną dynię pokroić w kostkę i dusić w rondelku, aż zrobi się miękka, potem zblendować na puree i wystudzić.
  • Jabłka i gruszki obrać, pokroić w grubsze plastry i włożyć na patelnię. Dodać łyżkę masła i łyżeczkę miodu i podgrzewać, aż owoce nieco zmiękną. Wystudzić.
  • Jajka zmiksować z cukrem na gładką masę, następnie dodać roztopione masło, jogurt lub kefir i puree z dyni. Całość dobrze wymieszać.
  • W osobnym naczyniu zmieszać pozostałe produkty sypkie - mąkę, proszek do pieczenia, sodę, cynamon i sól. Następnie połączyć produkty mokre z sypkimi i dokładnie zmiksować na jednolite ciasto. Konsystencja ciasta powinna być jak budyń, więc jeśli jest za rzadkie, trzeba dodać trochę mąki, a gdy za gęste np. kefiru lub jogurtu.
  • W naczyniu do pieczenia (np. mała tortownica), które uprzednio można posmarować nieco masłem (moje jest silikonowe, więc nie mam takiej potrzeby), na spodzie rozkładamy równomiernie owoce, następnie wylewamy na nie ciasto.
  • Pieczemy ok. 40-50 minut. Gotowe ciasto odwracamy, tak by owoce znalazły się na górze. 
 

 Smacznego

4 komentarze:

  1. prezentuje się bardzo apetycznie!

    OdpowiedzUsuń
  2. Wczoraj wieczorem zrobiłam ciasto, dzisiaj został mały kawałek. Wszystkim posmakował! Zawsze mamy co roku na jesień dynie i szukałam przepisu na ciasto dyniowe, które mnie zadowoli. To jest idealne - miękkie, pyszne i bez oleju roślinnego, co mi bardzo odpowiada. Nie miałam gruszek, ale za to swoje jabłka - i tak wyszło wspaniałe! Dziękuję za przepis :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że Wam smakowało. Mnie to ciasto przypomina trochę taki piernik, dlatego mi smakuje. Następnym razem spróbuję zrobić ze śliwkami, myślę, że też będzie pyszne :)

      Usuń